ZDRAVÝ A FIT AJ POČAS JESENE | Zdravý a fit je blog o výžive a zdravom štýle života

ZDRAVÝ A FIT AJ POČAS JESENE

Rok sa nám pomaly ale isto preklopil do druhej polovice. Do Vianoc ostáva ešte pár týždňov. Po dlhom a horúcom lete sa denne stretávame s výkyvmi matky prírody a počasie nám skáče z vysokých teplôt na tie nízke. Takýto stav predstavuje pre organizmus veľkú záťaž. Cítime sa unavení a vyčerpaní. Pracujeme pod stresom, menej sa hýbeme. Voľný čas radšej trávime pred televízormi, pretože sa bojíme skoro každej chvíle strávenej na čerstvom vzduchu len preto, aby sme neostali chorí.

Existuje mnoho rôznych štúdií, článkov či informácií, ktorými nás zahlcuje internet alebo iné médiá. Z každej strany počúvame ako sa chrániť, aby sme ostali zdraví celú zimu. K dispozícii máme rôzne tabletky, či iné doplnky, ktoré by mali fungovať ako života budič. No väčšina z týchto produktov obsahuje iba malé množstvo látok, ktoré naše telo potrebuje a zvyšok je obyčajná chémia.

Na to, aby sme sa cítili spokojní a svieži aj počas chladných a sychravých dní, nepotrebujeme žiadne zázračné tabletky, či sirupy. Vystačíme si aj s prírodnými produktami.

HYDRATUJTE

Prvým správnym krokom k tomu, aby sme sa cítili vždy sviežo a príjemne je hydratácia pokožky. Nepotrebujeme drahé krémy ani žiadne špeciálne kúry. Stačí nám olivový olej. Olivový olej obsahuje mastné kyseliny aj antioxidanty, ktoré pomáhajú udržiavať pokožku hydratovanú a zdravú. Stačí ho vmasírovať do pokožky pred sprchou či kúpeľom. Podobné účinky ako olivový olej má aj kokosový olej. Obsahuje kyselinu laurovú, ktorá má množstvo významných prínosov. Je vhodný na aknóznu pokožky a hydratáciu tela aj tváre.

shutterstock_711337984.jpg

Ďalším prírodným produktom na starostlivosť o telo a pleť je surový, organický med. Má prirodzene hydratačné aj antibakteriálne vlastnosti. Tíši podráždenie a bojuje proti infekciám. Med stačí aplikovať na suché miesta pokožky,5 minút počkať a potom opláchnuť. Procedúru je potrebné zopakovať aspoň niekoľkokrát v týždni a výsledky sa určite dostavia.

ČAJE, ČAJE, ČAJE

Pitný režim je skutočne dôležitý. Denne by sme mali vypiť aspoň dva litre čistej vody. No v týchto chladných dňoch nič nezahreje lepšie ako horúci čaj. A na výber máme skutočne veľa prírodných byliniek, ktoré nám zahrejú telo aj dušu. Ponúkame jeden zaručený typ, ktorým je čaj z medovky lekárskej. Účinky medovky na organizmus sú známe už tisíce rokov. Posilňuje imunitu, nervovú sústavu, pomáha pri žalúdočných problémoch, priťažkostiach s dýchaním, bojuje proti nespavosti, depresii, bolestiam hlavy a v neposlednom rade je vhodná ako prevencia proti chrípke a nachladnutiu. Recept je veľmi jednoduchý. Dve lyžičky usušenej rastliny zalejeme 2,5 dcl vriacej vody. Luhujeme 10-12 minút.

shutterstock_534458644.jpg

SPÁNOK A TICHO LIEČI

Už od nepamäti vieme, že spánok je najlepším liekom na viaceré problémy. Nie nadarmo sa hovorí, že sa na to musíme vyspať. Človek prespí tretinu života. Spánok má blahodarne účinky na organizmus a jeho nedostatok môže spôsobiť problémy. Priemerný čas spánkového režimu sa udáva od 6 do 9 hodín. Pričom musíme prihliadať na vek človeka. Spánok je veľmi dôležitý na to, aby sme si zregenerovali organizmus fyzicky, ale aj psychicky.

ZELENINA A JEJ SILA

Aj keď sa môže zdať, že zelenina je sezónny tovar, nie je to celkom pravda. Zelenina obsahuje veľa vlákniny, vitamínov, minerálov, bielkovín, železo, fosfor, horčík, zinok meď, sodík, selén, enzýmy, a iné pre telo prospešné látky. Vďaka vysokému obsahu vody dokáže zaplniť žalúdok, a vy nebudete tak skoro cítiť hlad.

Zaradenie zeleniny do jedálnička počas celého roka pomáha telu dopĺňať všetky potrebné živiny, zlepšovať črevnú mikroflóru, podporuje imunitný systém, a slúži ako prevencia pred kardiovaskulárnymi či onkologickými ochoreniami. V neposlednom rade pomáha telu odburávať tuky a tým môžete jednoduchšie schudnúť. Ako zelenina tak aj ovocie sú pre telo veľmi potrebné a hlavne v takýchto chladných dňoch slúžia ako prevencia aj proti chrípke.

shutterstock_180734666.jpg

HÝBME SA

So správnou stravou ide ruka v ruke aj pohyb. A najlepší je ten na čerstvom vzduchu. Najviac kalórií stratíte pri chôdzi, behu, plávaní, kolektívnych športoch aj pri aerobiku. Priemerný človek spáli pri chôdzi po schodoch približne 900 kcal/1 hod., pri obyčajnej chôdzi okolo 350 kcal/1 hod., aerobikom sa zbavíte 420 kcal/1hod. Dokonca chudnete aj pri upratovaní alebo práci v záhrade. Tu dokážete spáliť od 180-250 kcal/1 hod. Preto sa nebojte cvičiť. Budujete si imunitu, naštartujete telo, dostanete sa do psychickej pohody a budete sa cítiť oveľa spokojnejšie. Ak nemáte čas cvičiť vonku, môžete si zacvičiť aj doma. Stačí ak si pozriete nejaký plán na internete a pre svoje telo obetujete aspoň pol hodiny denne.

shutterstock_484124788.jpg

PSYCHOHYGIENA

Ďalším veľmi dôležitým faktorom je psychohygiena. Nie nadarmo sa hovorí, v zdravom tele, zdravý duch. Psychická hygiena sa zameriava na to, čo ohrozuje naše duševné zdravie. Snaží sa ho udržať a posilniť. Spravme si chvíľku pre seba a potešme aj našu dušu. Dobrou pomôckou je meditácia alebo čas strávený v tichu, kde sme sami so sebou. Mal by to byť čas, kedy sa vieme lepšie zamyslieť nad svojim životom, možnosťami, aktuálnou situáciou, vzťahmi či zdravím. Duševné zdravie podporuje aj emočná odolnosť, pozitívne myslenie, sociálne zručnosti či pocit kontroly. Tak si všetci doprajme aspoň pár minút pre seba.

ACH TIE VLASY

Ako posledným, no veľmi aktuálnym faktom je to, že naše telo sa v jesennom a v zimnou období správa inak ako počas leta. Nielen listy padajú na jeseň. U žien a čiastočne aj u mužov pozorujeme vypadávanie vlasov. Prečo vlasy padajú práve v tomto období? Existuje mnoho štúdií a výskumov. Jedny hovoria, že to môže mať na svedomí zvýšený stres alebo genetika. Iné zase o tom, že naše telo je tak dokonalé, že sa dokáže prispôsobiť podmienkam. A preto v lete vlasy rastú viac ako v inom období, aby bola hlava chránená pred slnečným žiarením. A v jeseni sa naopak dostávajú do oddychového módu a vlasový folikul sa potrebuje zregenerovať a znova obnoviť proces rastu. Preto vlasy padajú. Na to, aby ste zastavili vypadávanie vlasov by vám mala stačiť vyvážená strava. Zinok a selén sú základné zložky potravy, ktoré vám v tomto procese pomôžu. Nájdete ich v pečeni, masle, cesnaku, celozrnných výrobkoch, rybách, v ustriciach, v červenom mäse, hydine, v niektorých strukovinách, zelenine aj obilninách.

ZÁZVOR A JEHO SKVELÝ PRÍNOS PRE ORGANIZMUS

Zima nám pomaly klope na dvere. Dni sú čoraz kratšie, sychravejšie a naše telo je vystavené výkyvom ...

POKRAČOVAŤ V ČITANÍ

ABY SI POHOL SVETOM, MUSÍŠ POHNÚŤ NAJPRV SE...

Pohyb a fyzická aktivita sú pre ľudský organizmus veľmi dôležité. Vieme, že aktívny pohyb je jedným ...

POKRAČOVAŤ V ČITANÍ