CHIA SEMIENKA. VHODNÉ PRE CELIATIKOV, DIABETIKOV AJ ŠPORTOVCOV | Zdravý a fit je blog o výžive a zdravom štýle života

CHIA SEMIENKA. VHODNÉ PRE CELIATIKOV, DIABETIKOV AJ ŠPORTOVCOV

Možno ich poznáte pod názvom Chia alebo ako semienka Šalvie hispánskej. Pochádzajú z Južnej Ameriky. Pestujú sa hlavne v Guatemale a Mexiku. V našich klimatických podmienkach by ste ich určite nevypestovali, keďže potrebujú vhodnú nadmorskú výšku. Dopyt po nich je čoraz väčší. Poľnohospodári sa preto rozhodli hľadať nové miesta na ich vysadenie a následné vypestovanie. Takéto miesta našli napríklad v Argentíne, v Peru aj v Bolívii. Väčšina z nás určite netuší, že v minulosti sa tieto plodiny využívali ako platidlo. V reči Aztékov „chia“ znamenala „silu“.

shutterstock_267029930.jpg

Chia semienka sú napriek ich malým rozmerom bohaté hlavne na vlákninu. Sú vynikajúcim zdrojom omega-3 mastných kyselín, antioxidantov, železa, fosforu aj vápnika. Pomáhajú zvyšovať HDL „dobrý“ cholesterol. Ich nutričné hodnoty počítame na dennú odporúčanú dávku, ktorá predstavuje 28 gramov. Jedna dávka obsahuje 8,4 gramov tuku, 13,07 gramov uhľohydrátov, 11,2 gramov, 5,6 gramov bielkovín. Ich veľkou výhodou je to, že neobsahujú žiaden cukor. Majú iba 131 kalórií, preto ich môžu konzumovať aj ľudia, ktorí potrebujú znížiť svoju hmotnosť.

Ako nám dokážu pomôcť?

Pre naše zdravie sú prospešné, hneď pre niekoľko dôvodov. Medzi ne patria napríklad aj tieto:

-pomáhajú predísť cukrovke,

-slúžia ako prevencia pred kardiovaskulárnymi ochoreniami,

-regulujú hmotnosť,

-organizmu dodávajú energiu,

-podporujú trávenie,

-detoxikujú telo,

-starajú sa o správnu činnosť metabolizmu,

-znižujú krvný tlak a riedia krv,

-majú protirakovinové účinky,

-hydratujú organizmus.

Okrem toho, že telu pomáhajú prekonávať už spomenuté zdravotné ťažkosti, majú všestranné využitie aj v kuchyni. Viete si z nich pripraviť mnoho chutných receptov. Od raňajok, cez obedy, až po večere či zdravé a jednoduché dezerty. Ich výhodou je aj to, že sú určené pre všetkých. Môžu ich konzumovať ľudia s celiakiou, diabetici ale aj športovci. Práve medzi športovcami si získavajú stále viac nových priaznivcov, keďže zadržiavajú vodu v tele a následne ho aj hydratujú. Tento proces ocenia ľudia najmä pri náročnejšej fyzickej aktivite.

shutterstock_696502624.jpg

A pre tých, ktorí sa s týmto malým pokladom ešte nestretli, pridávame jednoduchý recept.

CHIA PUDING

Na prípravu chia pudingu potrebujeme:

1 PL kakaa, 3 PL chia semienok, 1 PL medu, 2,5 dcl mlieka (najlepšie plnotučného), mletú škoricu. Na ozdobenie pudingu nám bude stačiť aj ovocie napríklad jahody alebo černice.

Postup:

Do väčšej misy naleje mlieko. Pridáme chia, kakao, med a zmes dôkladne premiešame, aby nám neostali hrudky. Premiešanú zmes rozlejeme do misiek. Na vrch poukladáme ovocie a posypeme mletou škoricou. Pudingy odložíme do chladničky na hodinku, dve, aby nám zmes dobre stuhla. A môžeme konzumovať. Navyše je táto maškrta vhodná aj pri redukcii hmotnosti.

shutterstock_428203810.jpg

Zdroj:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/291334.php

ACH TIE KILÁ... ZBAVTE SA ICH SPOLU S NAMI

Žiadna z nás nikdy nie je so sebou 100% spokojná. Je to pochopiteľné, sme ženy. Veľké brucho, širok...

POKRAČOVAŤ V ČITANÍ

POHYB UŽ PRE VÁS NEBUDE ŽIADNY PROBLÉM

Pohybový aparát sa skladá z kostry, kĺbov a svalov človeka. Veľa z nás trpí určitým typom problémov ...

POKRAČOVAŤ V ČITANÍ